Nie trzeba już nikogo przekonywać, że nauka języków obcych przynosi wiele korzyści. Liczne badania udowodniły i wciąż potwierdzają, że nauka języka obcego rozwija między innymi inteligencję kognitywną i opóźnia proces starzenia się mózgu, a co za tym idzie obniża ryzyko wystąpienia demencji. O dwujęzyczności powiedziano już wiele. Co jednak z osobami jędnojęzycznymi, które doświadczają obecności języków obcych na co dzień, jednak nie mówią w tym języku? Jak otaczanie się językami obcymi wpływa na twój mózg? Badacze z Uniwersytetu w Kalifornii mają dobre wieści.
——————————————————————————————————–
Kto wziął udział w badaniu?
W badaniu wzięły udział 34 osoby w wieku od 18 do 35 lat. Wszystkie osoby posługiwały się płynnie jedynie językiem angielskim.
Pierwsza grupa badanych – Pensylwania
- zdecydowana większość białej ludności
- jedynie 10% badanych żyje w dwujęzycznym domu
- wniosek – bardzo niska styczność z językami obcymi
Druga grupa badanych – Południowa Kalifornia
- kulturowo zróżnicowane społeczeństwo
- prawie połowa populacji mieszka w dwujęzycznym domu
- wniosek – dużo większa styczność z innymi językami i kulturami na co dzień
——————————————————————————————————–
Na czym polegało badanie?
Obie grupy uczestniczyły w serii lekcji języka fińskiego, a potem zostały poddane testom, podczas którym badano ich aktywność mózgu za pomocą EEG
Uczestnikom zaprezentowano 60 fińskich słów wymieszanych z 45 wymyślonymi słowami, które naruszały wyjątkową regułę harmonii samogłosek w języku fińskim.
Prawdziwe słowa zawierały obrazek i wymowę, wymyślone słowa nie były opatrzone notatkami. Uczestnicy zostali poproszeni o zorientowanie się, jakie typy słów należą do języka fińskiego, a jakie nie.
Celem badania było sprawdzenie, czy uczestnicy wyłapią harmonię samogłosek i jej naruszenie w wymyślonych słowach i czy będą w stanie zgeneralizować tę zasadę, by rozróżnić prawdziwe od zmyślonych słów.
——————————————————————————————————–
Jakie były wyniki?
Z punktu widzenia behawioralnego żadna z grup nie była w stanie wykonać badania. Jednak, zauważono znaczącą różnicę w aktywności mózgu pomiędzy grupą pierwszą a drugą. Dla przypomnienia grupa pierwsza grupa jest jednolita kulturowo, natomiast grupa druga żyje w międzykulturowym środowisku.
Mózgi badanych z drugiej grupy rzetelnie rozpoznawały zasadę naruszenia harmonii samogłosek, co objawiało się falą bioelektryczną mózgu, pojawiającą się po pół sekundzie, która widywana jest także u osób dwujęzycznych.
Judith F. Kroll specjalizująca się w psycholingwistyce profesor Uniwersytetu w Kalifornii podsumowała wyniki następująco:
„Osoby jednojęzyczne żyjące w lingwistycznie zróżnicowanych kontekstach regularnie słyszą języki, których nie rozumieją i mogą przyswajać informacje o tych językach w sposób, który kształtuje ich sieci językowe.”
——————————————————————————————————–
——————————————————————————————————–
Jaki jest wniosek?
Nie trzeba mówić w obcym języku, nie trzeba się go nawet uczyć, by nastąpiły korzystne zmiany w mózgu. Poprzez otaczanie się językami obcymi i przebywanie w międzykulturowym środowisku nasz mózg zaczyna uczyć się sam i wyłapuje pewne wzory, które później pomagają w nauce języka obcego.
Jeśli nie żyjesz w międzykulturowym środowisku, zadbaj o nie sam. Otaczaj się językiem obcym, którego chciałbyś się nauczyć w przyszłości, nawet jeżeli na razie nie masz czasu na naukę. Twój mózg cię za to wynagrodzi.
Jakbyście chcieli zgłębić temat, tutaj znajdziecie link do powyżej opisanego badania, które ukazało się w czasopiśmie naukowym Brain and Language.
Photo by Daria Shevtsova on Unsplash
2 komentarze
Pingback:
Pingback: