Języki. Podróże. Edukacja.

Szukaj
Close this search box.
false friends
Edukacja,  Języki

Otaczanie się językami obcymi – co na to twój mózg?

Nie trzeba już nikogo przekonywać, że nauka języków obcych przynosi wiele korzyści. Liczne badania udowodniły i wciąż potwierdzają, że nauka języka obcego rozwija między innymi inteligencję kognitywną i opóźnia proces starzenia się mózgu, a co za tym idzie obniża ryzyko wystąpienia demencji. O dwujęzyczności powiedziano już wiele. Co jednak z osobami jędnojęzycznymi, które doświadczają obecności języków obcych na co dzień, jednak nie mówią w tym języku? Jak otaczanie się językami obcymi wpływa na twój mózg? Badacze z Uniwersytetu w Kalifornii mają dobre wieści. 

——————————————————————————————————–

Kto wziął udział w badaniu?

W badaniu wzięły udział 34 osoby w wieku od 18 do 35 lat. Wszystkie osoby posługiwały się płynnie jedynie językiem angielskim. 

Pierwsza grupa badanych – Pensylwania 

  • zdecydowana większość białej ludności
  • jedynie 10% badanych żyje w dwujęzycznym domu
  • wniosek – bardzo niska styczność z językami obcymi

Druga grupa badanych – Południowa Kalifornia

  • kulturowo zróżnicowane społeczeństwo
  • prawie połowa populacji mieszka w dwujęzycznym domu 
  • wniosek – dużo większa styczność z innymi językami i kulturami na co dzień

——————————————————————————————————–

Na czym polegało badanie?

Obie grupy uczestniczyły w serii lekcji języka fińskiego, a potem zostały poddane testom, podczas którym badano ich aktywność mózgu za pomocą EEG

Uczestnikom zaprezentowano 60 fińskich słów wymieszanych z 45 wymyślonymi słowami, które naruszały wyjątkową regułę harmonii samogłosek w języku fińskim. 

Prawdziwe słowa zawierały obrazek i wymowę, wymyślone słowa nie były opatrzone notatkami. Uczestnicy zostali poproszeni o zorientowanie się, jakie typy słów należą do języka fińskiego, a jakie nie. 

Celem badania było sprawdzenie, czy uczestnicy wyłapią harmonię samogłosek i jej naruszenie w wymyślonych słowach i czy będą w stanie zgeneralizować tę zasadę, by rozróżnić prawdziwe od zmyślonych słów.

——————————————————————————————————–

Jakie były wyniki?

Z punktu widzenia behawioralnego żadna z grup nie była w stanie wykonać badania. Jednak, zauważono znaczącą różnicę w aktywności mózgu pomiędzy grupą pierwszą a drugą. Dla przypomnienia grupa pierwsza grupa jest jednolita kulturowo, natomiast grupa druga żyje w międzykulturowym środowisku. 

Mózgi badanych z drugiej grupy rzetelnie rozpoznawały zasadę naruszenia harmonii samogłosek, co objawiało się falą bioelektryczną mózgu, pojawiającą się po pół sekundzie, która widywana jest także u osób dwujęzycznych. 

Judith F. Kroll specjalizująca się w psycholingwistyce profesor Uniwersytetu w Kalifornii podsumowała wyniki następująco: 

„Osoby jednojęzyczne żyjące w lingwistycznie zróżnicowanych kontekstach regularnie słyszą języki, których nie rozumieją i mogą przyswajać informacje o tych językach w sposób, który kształtuje ich sieci językowe.”

——————————————————————————————————–

——————————————————————————————————–

Jaki jest wniosek?

Nie trzeba mówić w obcym języku, nie trzeba się go nawet uczyć, by nastąpiły korzystne zmiany w mózgu. Poprzez otaczanie się językami obcymi i przebywanie w międzykulturowym środowisku nasz mózg zaczyna uczyć się sam i wyłapuje pewne wzory, które później pomagają w nauce języka obcego. 

Jeśli nie żyjesz w międzykulturowym środowisku, zadbaj o nie sam. Otaczaj się językiem obcym, którego chciałbyś się nauczyć w przyszłości, nawet jeżeli na razie nie masz czasu na naukę. Twój mózg cię za to wynagrodzi.

Jakbyście chcieli zgłębić temat, tutaj znajdziecie link do powyżej opisanego badania, które ukazało się w czasopiśmie naukowym Brain and Language.

Photo by Daria Shevtsova on Unsplash

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *